mandag den 25. april 2016

 

Udvælgelse af 4 aktiviteter på min biotop

Med udgangspunkt i min biotop, vil jeg beskrive hvilke aktiviteter jeg vil gennemføre og afprøve. Aktiviteterne er endnu ikke gennemført og jeg ved endnu ikke om jeg når det på min biotop, men ellers vil jeg afprøve de samme aktiviteter i børnehaven. Jeg havde besluttet, at mine egne børn skulle være dem som skulle afprøve mine aktiviteter, men det har på nuværende tidspunkt ikke været muligt.

Aldersgruppen for de børn jeg arbejder med er 3-4 år. Mange af dem er lige kommet fra dagpleje eller vuggestue, så det er en helt ny tilvænning for dem, at starte i børnehave. Jeg arbejder indenfor normalområdet. Vi har en del ressource børn blandt gruppen. Vi har oprettet en gruppe i børnehaven som vi kalder for ”Uglegruppen”. Vi har fået nogle ekstra timer til de børn med ekstra behov og støtte, så hver tirsdag og torsdag går en fast pædagog og støttepædagog fra og arbejder med en børnegruppe på 8 børn. Disse børn er ofte ikke med i de planlagte aktiviteter vi har i løbet af ugen.

Jeg har valgt, at de aktiviteter jeg vil gennemføre, skal være sjove og opfattes som leg. Men da det er set ud fra mit perspektiv, ved jeg endnu ikke hvad udbyttet bliver og om børnene får samme opfattelse. Men jeg vil skabe aktiviteterne som lege, som børnene selv kan bestemme om de vil være med i. Jeg skal vække deres opmærksomhed og præsentere legen så den er forståelig og spændende. Jeg håber jeg kan skabe tid til fordybelse, indlevelse, medbestemmelse, kreativitet mm. Børnene skal kunne erfare naturen med alle sanser og opleve den som et rum for leg og fantasi, og som et rum for både vilde og stille aktiviteter. Jeg vil forsøge at inddrage alle læringsrum, så det til en start vil være en voksenskabt læring hvor jeg går foran barnet. Dernæst skulle det gerne blive til voksenstøttet læring, hvor jeg går ved siden af barnet. Til sidst udvikler det sig måske til leg og spontane oplevelser, hvor det mig som den voksne der går bag efter barnet. Jo mere erfaring børnene får med naturen, jo mere får de lyst til at kaste sig ud i af lære noget nyt og gør det af egen interesse. (pædagogik og pædagoger, side 75)
Jeg vil efterfølgende evaluerer aktiviteterne sammen med børnene.
 Med disse aktiviteter vil vi arbejde meget med sprog og sociale kompetencer.  Mit mål vil være, at de 3 årige børn lærer minimum 3 nye ord og de 4 årige lærer 4 nye ord.

Da børnene som sagt ikke er så gamle og lige er kommet fra vuggestue eller dagpleje, er aktiviteterne meget simple, men stadig (forhåbentlig) lærerige. Aktiviteterne er som følgende:

1.    Aktivitet – Lyt til naturen

Jeg vil tage børnene med ud i naturen og finde et sted, hvor vi kan lægge os ned med lukkede øjne og lytte. Vi vil efter et stykke tid, tale om hvad vi hørte. Det kunne fx være en knirkende gren, vandet der risler eller fuglene der fløjter. Det kan også være menneskeskabte lyde. Mennesker som går i blade eller grene. Efterfølgende vil vi prøve at genskabe eller ”se” lydende, hvis det er muligt, ved fx at gå hen til bækken og se hvordan vandet stille og roligt render. Hvis det blæser, går vi hen til grenene på træerne og lytter hvordan det lyder når viden får fat i grenene. Hørte vi rigtigt, når vi gættede på, at et menneske gik i blade? Hvordan er lyden så? Vi kan se efter fugle. På min biotop er der mange fasaner og de skræpper meget eller har en meget speciel lyd, det kunne være sjovt hvis de netop den dag fik hørt sådan én.

2. Aktivitet – Lugt dig frem

Vi vil igen gå ud i naturen, og helst ud på min biotop, og indsamle naturting og putte det i små poser. Jeg vil lade børnene lugte til det og se om de kan gætte hvad det er. Da børnene ikke er så gamle endnu, er det muligt de endnu ikke kender de ting vi finder i naturen, men vi kan nu få sat ord og navn på. Her får børnene udvidet deres ordforråd. Vi vil tage det med hjem, tage billeder af det og evt. lave en lille udstilling af de indsamlede ting. Det kunne fx være, blade, mos, bær, blomster osv. Man kunne senere hen udvide aktiviteten med ting der ikke høre til i naturen og evt. lave en planche med ting fra naturen og en med ting som vi fandt i naturen, men ikke høre til i naturen.

3. Aktivitet - Naturløb

Jeg har på forhånd taget nogle billeder fra min biotop at ting jeg har fundet. Disse billeder har jeg printet ud og lamineret. Børnene skal nu med ude på min biotop og se om de kan finde det samme som er på billedet. Det kunne fx være: Et blad, en kogle, en myretue, en bille, et grantræ osv. Her får børnene igen sat ord på det vi finder og får lært nye ord og begreber.








4. Aktivitet – Kims leg

Den sidste leg bliver Kims leg. Jeg har bevidst valgt, at denne leg/aktivitet skal være den sidste, da jeg forhåbentligt har lært børnene de nye ord fra naturen de førhen ikke har kendt til. Jeg vil starte med at bruge 5 ting fra naturen, som jeg har indsamlet og vil lægge det under et viskestykke. De får et halvt minut til at se på tingene og derefter skal de selv gå ud og finde de ting som lå under viskestykket. Det vil muligvis være svært får de mindste, men jeg tror de 4 årig godt vil kunne. Jeg kan i tilfælde af, at legen er for svær, justerer lidt på reglerne eller tage ting fra, så der kun gemmer sig 2-3-4 ting under viskestykket. Dernæst vil jeg lege legen som den oprindeligt er, nemlig at fjerne én af tingene under viskestykket og så skal de gætte hvad der er væk. Her får de igen sat ord på de nye ord som de har lært.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar