onsdag den 4. maj 2016


Praksisafprøvning – 1. Forløb

Gruppe: Camilla og Carina

Kompetencemål:
Den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø.

Emne: Vi har valgt emnet, bål.
Vi har i gruppen valgt forskellige tilgange til bål da vi har forskellige alder på børnene.
Jeg arbejder med børnehavebørn i alderen 3-4 år. Børnene har lidt eller ingen kendskab/erfaring  med bål så aktiviteterne er simple og vil foregå over flere dage, da aktiviteten er en proces. Vi vil lave lerperler og jeg vil arbejde med børn fra 3-5 år.  

Mål:
Jeg ønsker at børnenes udbytte med aktivitet over bål lærer, at et bål kan bruges til andet end at sætte ild i pinde og at det er et fænomen, som man skal have respekt for.

Tegn på læring i forløbet:
Jeg vil se efter om de deltager interesseret, at bålet i sig selv er interessant og at de stiller spørgsmål undervejs. Passer på sig selv og hinanden

Pædagogiske og didaktiske tilgang:
 Jeg inddrager Vygotsky's NUZO teori samt Dewey’s learning by doing, teori.
Jeg vil forsøge at inddrage alle læringsrum, så det til en start vil være en voksenskabt læring hvor jeg går foran barnet. Dernæst skulle det gerne blive til voksenstøttet læring, hvor jeg går ved siden af barnet.
Men også lade børnene prøve selv med støtte så de til sidst kan selv, her tænker jeg at Dewey’s teori er særdeles relevant da børnene selv har føling  og ejerskab med aktiviteten.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar