Praksisafprøvning – 1. Forløb
Gruppe: Camilla og Carina
Kompetencemål:
Den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle
pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på
børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som
læringsmiljø.
Emne: Vi har
valgt emnet, bål.
Vi har i gruppen valgt forskellige tilgange til bål da vi
har forskellige alder på børnene.
Jeg arbejder med børnehavebørn i alderen 3-4 år. Børnene har
lidt eller ingen kendskab/erfaring med
bål så aktiviteterne er simple og vil foregå over flere dage, da aktiviteten er
en proces. Vi vil lave lerperler og jeg vil arbejde med børn fra 3-5 år.
Mål:
Jeg ønsker at børnenes udbytte med aktivitet over bål lærer,
at et bål kan bruges til andet end at sætte ild i pinde og at det er et
fænomen, som man skal have respekt for.
Tegn på læring i
forløbet:
Jeg vil se efter om de deltager interesseret, at bålet i sig
selv er interessant og at de stiller spørgsmål undervejs. Passer på sig selv og hinanden
Pædagogiske og
didaktiske tilgang:
Jeg inddrager Vygotsky's
NUZO teori samt Dewey’s learning by doing, teori.
Jeg vil forsøge at inddrage alle læringsrum, så det til en
start vil være en voksenskabt læring hvor jeg går foran barnet. Dernæst skulle
det gerne blive til voksenstøttet læring, hvor jeg går ved siden af barnet.
Men også lade børnene prøve selv med støtte så de til sidst
kan selv, her tænker jeg at Dewey’s teori er særdeles relevant da børnene selv
har føling og ejerskab med aktiviteten.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar