tirsdag den 17. maj 2016

Billeder fra praksisafprøvning



Ville udvige forsøget med perler, og se om det havde samme effekt, som når vi brænder ler i ovnen





Hjælper børnene til at huske på hvilke de selv har lavet








Mens vi venter... Man kan puste til mælkebøtterne









Evaluering af forløbet
Udvælgelsen af børn var nem. Jeg valgte børn i forskellige aldre og børn fra forskellige stuer, så de ikke var vant til at arbejde sammen. Jeg ønskede at de skulle være uafhængig af deres bedste venner, men også stadig føle sig trygge med de børn de var sammen med. Mine overvejelser bag dette var, at jeg ønskede de skulle finder deres egen kreativitet frem, efter de havde set og hørt hvordan jeg ville gøre - altså jeg går foran og viser vejen og de forsøger derefter selv at forsøge. (  Vygotsky's NUZO teori)
Dagen var en dejlig solskins dag og det ville være oplagt at flytte aktiviteten udenfor, så det gjorde jeg, uden nogle form for overvejelser om, hvilken effekt det kunne have på det ler vi skulle arbejde med. Først irriterede jeg mig over hvor tørt leret var, men det slog mig ret hurtigt, at det selvfølgelig var fordi vi var udenfor og tørringsprocessen var sat i gang. Leret revnede og det var ikke nemt at arbejde med. Men jeg lod dette være et forsøg på at se, hvordan det ville gå med brændingen, at det ikke fik lov til at tørre langsomt. Børnene lod sig ikke påvirke af det, men de vidste jo heller ikke bedre. 
For nogle var det rigtig svært at komme i gang og finde ud af hvad de skulle lave, trods jeg havde vist flere eksempler på hvad man kunne gøre. Andre gik hurtigt i gang og var hurtig færdige. I min institution arbejder vi ofte med ler, da vi har en brændeovn i kælderen, så børnene er vant til at arbejde med ler. Jeg fandt nogle grønlandske perler frem og kom dem i de perler jeg havde lavet og nogle af børnene ville også prøve i deres perler. 
Vi lagde perlerne til tørre indenfor i børnehaven og brændte dem dagen efter. 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar